چاپ        ارسال به دوست

با اصول تغذیه درست در ماه مبارک رمضان بیشتر آشنا شویم:

در گفتگو با کارشناس تغذيه و رژیم درمانی مركز پزشكي مسيح دانشوري

گرفتن روزه علاوه  بر سلامت روحی و روانی بر سلامت جسمی نیز تاثیرات مثبتی دارد از این رو كارشناس تغذيه و رژیم درمانی بیمارستان دکتر مسيح دانشوري در گفتگو با روابط عمومی از رعایت کردن اصول تغذیه ای در ماه مبارک رمضان سخن گفت.
"محمد علی حجتی کرمانی" درباره اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان عنوان داشت: روزه داری با استراحت دادن به سلول ها بر وضعیت سوخت و ساز بدن و غلظت هورمون ها تاثیر می گذارد و اجازه می دهد که بدن به کمک کلیه ها و کبد، سموم زاید را دفع نماید، همچنین روزه داری با تقویت جنبه روانی در فرد، سبب كاهش افسردگی شده و عزت نفس را افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می شود با مصرف متعادل مواد غذایی بدن فرصت سوزاندن چربی های اضافه را پیدا می کند، البته این امر مستلزم این است که فرد حداقل 20 الی 30 درصد کمتر از ماه های عادی غذا بخورد.
حجتی کرمانی درباره افزایش وزن در ماه رمضان اذعان کرد: روزه داران با تصور اینکه در طول روزه داری دچار ضعف و بی حالی می شوند مصرف مواد غذایی را به خصوص قندهای ساده و نوشیدنی های پر قند، زولبیا، بامیه، و حلیم پرشکر را افزایش می دهند و چون میزان قند خون به شدت بالا می رود هورمون های بدن، قند اضافه را به چربی تبدیل می کند و این امر افزایش وزن را در پی دارد وی در ادامه اظهار داشت: روزه داران می توانند زولبیا و بامیه در وعده افطار مصرف کنند ولی بعد از مصرف افطار و شام مصرف زولبیا و بامیه می تواند عوارض افزایش وزن را در پی داشته باشد.
این کارشناس تغذيه و رژیم درمانی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: تفاوتی بین روزه داری و روزهای عادی در اصول تغذیه وجود ندارد و تفاوت عمده تغذیه در رمضان به خاطر اسم گذاری در وعده ها می باشد و به جای گفتن صبحانه به آن افطاری و به جای شام سحری گوییم و به همین صورت نیز وعده های غذایی خود را تعیین می کنیم و نکته اساسی در این زمینه خوردن عصرانه که جای خود را به میان وعده بین افطار و شام و همچنین میان وعده بین شام و سحری داده است  که با توجه به نیاز بدن به مصرف درشت مغذی ها مانند ( کربوهیدرات ، پروتئین وچربی ) و یا ریزمغذی ها مانند ( ویتامین و املاح) را در طی وعده های غذایی در نتیجه توصیه به مصرف اصول هرم غذایی بر اساس گروه های غذایی(کربوهیدرات ، لبنیات ، پروتئین ، میوه  و سبزی) می گردد.
حجتی کرمانی تاکید کرد: عدم مصرف وعده سحری باعث کاهش کارایی در طول فعالیت های روزانه می گردد و از طرف دیگر مصرف افراطی مواد قندی ساده در وعده سحری نه تنها باعث ثابت ماندن قند خون در طول روزه  داری نمی گردد بلکه مصرف این نوع مواد به علت افزایش قندخون به یکباره بدن را وادار به ترشح انسولین کرده و افت قندخون را در طول روز را نیز سبب می¬گردد؛ وی راهکار احساس گرسنگی کمتر در طول روز را استفاده از مواد دیر هضم مانند ترکیبات حبوبات و غلات در وعده سحری و منع مصرف ترکیبات دارای چربی زیاد که باعث افزایش حرکات معده می گردد، دانست.
وی در ادامه یکی از عادات بد غذایی در وعده سحر مخصوصا دقایق آخر و نزدیک به اذان را نوشیدن فراوان مایعات عنوان کرد و گفت:  این امر نه تنها تاثیر خاصی بر تشنگی ماه رمضان ندارد بلکه باعث اختلال در کار گوارش می گردد و فرد در طول روز با احساس ناخوشایندی همراه است که به جای این کار می توان  از منابعی که دارای آب فراوان می باشند شامل: میوه ها و سبزیها که دارای حجم زیاد آب هستند و علاوه به تامین آب مورد نیاز،  املاحی را به بدن می رسانند(خیار،کاهو، کرفس ، اسفناج تازه ، تربچه ، هندوانه ، طالبی  و یا نوشیدنی هایی شامل : خاکشیر، تخم شربتی ، شربت آبلیمو با شکر کم،گلاب ، بیدمشک و یا ژله همراه با تکه های میوه)  استفاده کرد و مصرف غذاهای دارای نمک فراوان ویا مصرف بیش از اندازه نمک و یا فرآورده های کارخانه ای تشنگی را تشدید می کند .
کارشناس تغذيه و رژیم درمانی مذکور درباره عوامل اصلی در ارتباط با سردرد گفت: کاهش آب، مصرف کافئین (چای، قهوه، نسکافه ) و یا تنباکو (سیگار ، قلیان ) از عوامل سر درد در روزه داران است و فرد سیگاری و یا افرادی که مصرف منایع کافیئن بالا را در طول روز تجربه می کردند باید 15 -10 روز قبل از ماه مبارک رمضان شروع به کاهش مصرف کنند تا در طول ماه رمضان دچار سردرد نشود.
حجتی کرمانی درباره افرادی که روزه گرفتن به آنها توصیه نمی شود گفت: روزه داران مبتلا به بعضی از بیماری ها و شرایط خاص از روزه داری باید پرهیز کنند مانند : زنان باردار و شیر ده ، بیماران مبتلا به نقرس ، صرع، کم خونی شدید و دارای کلیه سنگ ساز و دیالیز ولی در برخی بیماریها به صلاحدید پزشک می توانند روزه بگیرند و تمهیدات خاص خود ر ا می طلبد.
این کارشناس تغذيه و رژیم درمانی درباره دیابت و روزه داری عنوان کرد: بیماران دیابتی در طول روزهای ماه رمضان مانند روزهای معمولی باید از دریافت کالری بیش از حد و همچنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر بپرهیزند و انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیروابسته به انسولین در صورت انجام تست در طول ساعات روزه‌داری حتما قند خون و اجسام کتونی ادرار و با تشخیص پزشک قبل از ورزش عارضه‌ای نخواهد داشت و در صورت احساس هر گونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قند خون، باید روزه خود را باز کنند و در صورت نخوردن سحری و یا مصرف قرص خصوصا در صورتی که معمولاً قند خون بالاست ، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند، زیرا احتمال پایین افتادن قند خون و عوارض دیگر افزایش می‌یابد و اگر بعد از افطار قند خون بالای ۲۵۰ باشد، لازم است شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی کم شود و در صورتی که هنگام سحر نیز قند خون بالای ۲۰۰ باشد، باید از غذای سحری دفعات بعدی ۲۰ درصد کم شود. چنانچه قند خون بالای ۳۵۰ باشد، توصیه می‌شود اصولاً روزه نگیرند و وزن فرد باید در طول ماه رمضان روزانه کنترل شده و در صورت هر گونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیشتر از ۲ کیلوگرم، حتما با پزشک مشورت شود.
حجتی کرمانی درباره روزه در سنگ کلیه و بیماری‌های کلیوی بیان کرد: در خصوص روزه‌ داری برای بیماران کلیوی (سنگ‌ ساز)، توصیه‌ می‌شود که این افراد در طول روزه‌داری از انجام فعالیت فیزیکی سنگین و قرار گرفتن در معرض تعریق، خودداری نمایند و در طول شب برای رقیق کردن ادرار و شستشوی کلیه‌ها مایعات فراوان بنوشند، تا حد امکان حجم غذای دریافتی را کمتر نموده و به خصوص در مواقع سحری، غذای سبک و آب زیاد بنوشند و مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ‌ ساز (مانند نوشابه‌های گازدار، غذاهای با منشا حیوانی که به علت دارا بودن فسفات زیاد، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می‌دهند) و غذاهای حاوی اگزالات (از قبیل کاکائو، چای پررنگ، آجیل و سبزیجاتی مانند، اسفناج، کلم، ریواس و گوجه فرنگی) را کاهش دهند.
وی درباره روزه و بیماری‌های قلبی تاکید کرد: روزه به کاهش پرفشاری خون کمک می‌کندو  افراد مبتلا به پرفشاری خون، باید در طول روز، فشار خون خود را چک کنندو  اگر در طول روز، بیمار دچار تغییر و بالا رفتن فشار خون شود، نباید روزه بگیرد، اما اگر در طول روز فشار خون فرد تغییر نکرد، روزه گرفتن موردی ندارد وی همچنین گفت: از مصرف غذای سنگین در افطار خودداری نموده و درعین حال رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده توسط مشاور تغذیه را رعایت نمایند. علاوه بر این، عدم استفاده از غذاهای نفخ‌آور (مانند حبوبات و شیر در افرادی که مدت زمان طولانی شیر مصرف نکرده‌اند) و پرهیز از استرس برای این بیماران توصیه می‌شود. این افراد برای تنظیم میزان داروی مورد نیاز خود با مشورت پزشک می‌توانند از داروهایی با اثر درازمدت استفاده کنند و مصرف داروهای دیورتیک را کاهش دهند.
 این کارشناس تغذيه و رژیم درمانی درباره روزه‌ داری برای مبتلایان به کم‌خونی خاطر نشان کرد: کسانی که مبتلا به کم‌خونی خفیف تا متوسط هستند باید  مصرف مواد غذایی غنی از آهن و پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های از نوع هم (اولویت گوشت قرمز به پروتئین گیاهی(حبوبات جوانه زده) را افزایش دهند. همچنین مصرف میوه‌های خشک به خصوص زردآلو و تمشک و مصرف آجیل خام (مانند پسته و بادام) برای آنها مفید است و این افراد باید از مصرف چای تا ۲ ساعت بعد از غذا به ویژه پس از مصرف مواد غذایی غنی از آهن پرهیز کنند.
حجتی کرمانی با بیان اینکه برخی افراد از چاقی یا لاغری در ماه مبارک رمضان گلایه مند هستند افزود: بعد از ماه رمضان صحبت عمومی که در بین افراد صورت می گیرد در مورد وزن قبل و بعد از ماه رمضان می باشد باید به یاد داشته باشیم اگر تغذیه صحیح داشته باشیم وزن باید ثابت بماند و علت چاقی افراد بیشتر جنبه روانی دارد
محمد علی حجتی کرمانی در خاتمه نمونه ای از یک دستور غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان را به شرح ذیل عنوان داشت:
سحری: مانند وعده ناهار کامل و غذای اصلی در این وعده مصرف شود ، (پلو خورشت ها،  پلوهای مخلوط با سبزیجات و حبوبات، همراه مرغ، ماهی، گوشت، سبزی تازه و ماست.
نکته: مصرف غذاهای پرچرب ،سرخ کرده، زیاد شیرین ، ادویه جات زیاد مانند فلفل ،کله پاچه، پرنمک، پر پروتئین و چای زیاد پرهیز کنید.
 افطار: ابتدا روزه را با آب جوش یا چای کم رنگ و یا شیر ولرم همراه خرما و کشمش باز کنید. خرما وکشمش باعث کنترل اشتها در هنگام افطار می گردد: فرنی، شیربرنج ، نان و پنیر و سبزی و مغزها ( گردو وپسته) از مصرف تنقلات به علت افزایش کار معده و دستگاه گوارش خودداری کنید.
شام: با فاصله 45 دقیقه تا یک ساعت بعد از افطار
سوپ ،آش ، حلیم ، خوراک لوبیا ، عدس، خوراک سبزیجات با کمی نان ،سالاد ، ماست و دوغ و در پایان شب می توان از میوه ها، چای کم رنگ، و سایر مایعات استفاده کرد.


 


١٥:١٥ - دوشنبه ٨ خرداد ١٣٩٦    /    عدد : ٤٧٠٨٠    /    تعداد نمایش : ٣١٠


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




آمار بازدیدکنندگان
بازدید از این صفحه : 54474 بار

بازديدکنندگان امروز : 1985 نفر

کل بازديدکنندگان : 3562397 نفر

بازديدکنندگان آنلاين : 7 نفر

 

 

 
Copyright © 2013 NRITLD.SBMU.AC.IR Allright Reserved ©Powered By NRITLD IT Department