• تاریخ انتشار : 1393/06/02 - 09:49
  • بازدید : 15635
  • تعداد بازدید : 145
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه

مصاحبه با قائم مقام مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری به مناسبت روز پزشک

دکتر حمید رضا جماعتی متولد 25 مهر 1344، دانشیار رشته داخلی ریه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است. وی در سال 63- 1362 بعد از گذراندن دوره پزشكي عمومي به علت آنكه جزء10 درصد رتبه اول رشته پزشکی بود وارد دوره رزيدنتي داخلي شد و سپس بعد از گرفتن تخصص داخلي با توجه به قانون آن زمان به عنوان دانشجوي برتر عضو هيئت علمي دانشگاه برگزیده شد. وی همچنین ...

دکتر حمید رضا  جماعتی متولد 25 مهر 1344، دانشیار رشته داخلی ریه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي است. وی در سال 63- 1362 بعد از گذراندن دوره پزشكي عمومي به علت آنكه جزء10 درصد رتبه اول رشته پزشکی بود وارد دوره رزيدنتي داخلي شد و سپس  بعد از گرفتن تخصص داخلي با توجه به قانون آن زمان به عنوان دانشجوي برتر عضو هيئت علمي دانشگاه برگزیده شد. وی همچنین در دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان استاديار گروه داخلي يكسال طرح خارج از مركز را در دانشگاه رفسنجان گذراند و در سال 1374 به بيمارستان مسيح دانشوري آمد. سال 1377 در اين مركز به عنوان استاديار تخصص داخلي در بخش داخلي سل مشغول به كار گردید. پس از آن دکتر جماعتی در فلوشيپ فوق تخصص ريه دانشگاه تهران قبول شدو سال بعد موفق به اخذ بورس دانشگاه تورنتو كانادا گردید و ادامه فوق تخصص را در آنجا گذراند. وی بعد از پایان دوره به ايران و بيمارستان مسيح دانشوري برگشت.

دکتر حمید رضا جماعتی، در سال 1392 به عنوان معاونت برنامه ريزي و تدوين و ارزشيابي در وزارتخانه منصوب شد و بعد ازگذشت حدود 6 ماه توانست 12 رشته فلوشيب در دانشگاههای کل كشور تصويب و راه اندازي كند .

با شروع وزارت دكتر هاشمي به عنوان وزير بهداشت وآمدن دکتر ضيايي به عنوان معاون وزیر و با توجه به فعاليت هاي دکتر جماعتی در این وزارتخانه دكتر ضيايي وی را به عنوان قائم مقام خود در دبير خانه شوراي تخصصي منصوب کرد.

ایشان درحال حاضر ضمن این که معاونت پژوهشی مرکز و ریاست مرکز تحقیقات مزمن تنفسی را نیز انجام می دهند قائم مقامی ریاست مرکز پزشکی مسیح دانشوری را به عهده دارند

دستاوردهاي عمده گروه درماني و آموزشی طی یک سال اخیر:

دکتر جماعتی در این باره عنوان داشت: در طي يكسال اخير به دليل آنكه معاونت آموزشي ، پژوهشي و درمان از سمت قائم مقامي جدا شده فعاليت ها خيلي زياد شده است و اين باعث شده كه  ما در اين سه حوزه از حضور آقايان: دكتر پژهان ، معاونت درمان - دكتر ناجي، معاونت پژوهشي و دكتر طبرسي ، معاونت آموزشي  بهره مند شويم.

مهم ترین دستاوردها در این سه حوزه را می توان نظم و نظارت در راندهاي بخش ها و درمانگاهها ،برنامه های زير ساختاري در امر پژوهش که  درحال حاضر در حال تكميل اين ساختار ها هستيم، دانست

قائم مقام ریاست مرکز در رابطه با مراکز تحقیقاتی بیان کرد : ما  9 مركز پژوهشي داريم كه براي هر يك از آنها درحال تهيه يك برنامه استراتژيك مي باشيم و همچنين اولويت بندي از لحاظ پژوهشي براي مراكزتحقيقاتي براساس نياز مردم يكي از مشكلاتیست كه در مراكز پژوهشي كشور ما وجود دارد كه اين مشكل را ما در مراكز تحقيقاتي ديگر كشورهاي پيشرفته مشاهده نمي كنيم. باید بدانیم که پژوهش در خدمت مردم براي حل مشكلاتي كه در سر راه مردم است مي باشد  در واقع در حال حاضر آنچه ما مشاهده می کنیم است که پژوهش به جاي آنكه براي مردم باشد پژوهش براي پژوهش است و اين باعث  مي شود كه رسالت اصلي پژوهش كه بايد باري را از دوش مردم بردارد را کمتر مي توان ديد و براي همين است كه ما كمترطرح هاي ملي که درخدمت مردم است مي بينيم . بنابراين يكي از هم وغم هاي ما اين است كه بر اساس نقشه جامعه علمي كشور و اولويت هاي مشكلات مردم از ناحيه پزشكي، پژوهش را به سمت طرح هاي ملي كه بتواند باري را از دوش مردم بردارد و باعث شود كمكي به درمان و سلامت بهتر جامعه داشته باشد. هدف اصلي ما در زير ساختارهاي مراكز تحقيقاتي اين مهم مي باشد.

با توجه به مسئولیت شما به عنوان معاون پژوهشي علاوه بر قائم مقام ریاست مرکز، چه برنامه هایی پيش رو دارد؟

دکتر جماعتی درباره برنامه پیش رو مراکز تحقیقاتی عنوان داشت پس از ارزيابي بدست آمده و برآورد مشکلات  تا حدي كه مي توانيم مشكلات را از بين مي بريم و سپس يك زير ساخت مي سازيم، متاسفانه در حال حاضر در مراكز تحقيقاتي ما زير ساختار ها بصورت درست گذاشته نشده و در واقع  اولویت  بندي مشخص نشده ما مي خواهيم اولويت ها مشخص شود و در سايت ها بارگذاري شود و سپس طرح هاي ملي براساس اولويت ها نوشته شود چرا که اين مركز قطب علمي كشور است پس بايد طرح هايي داشته باشيم كه درجهت كم كردن مشكلات مردم كشور باشد.

دستاوردهاي چشم گير یکسال اخیر در زمینه پژوهش:

معاون پژوهشی مرکز دکتر جماعتی  عنوان  داشت: مراكزتحقيقاتي ممكن است نقص هايي داشته باشند اما برخي از مراكز تحقيقاتي ما با  دادن طرح هاي ملي توانسته اند كارهاي بزرگي انجام دهند مثل مركز تحقيقات بيماريهاي ناي كه طرح ملي راجع به پيشگيري از تنگي هاي ناي كه معضلی اساسی جامعه است را اجرا کرد. مركز تحقيقات مايكوباكتریولوژي بسيار فعال است بطوريكه براساس تحقيقاتي كه انجام داده انواع خاص ميكروب هاي مقاوم را شناسايي كرده و طرح هاي مشتركي با دانشگاه هاروارد آمريكا داشته اند . مركز تحقيقات سل با طرح بسيار بزرگي با توجه به اینکه سل يكي از معضلات جامعه است نوشته اند. مركز تحقيقات دخانيات كه بسيار فعال مي باشد و طرح هاي زيادي راجع به پيشگيري مصرف دخانيات و كنترل آن و همچنين كاهش ميزان مصرف آن بخصوص در جوامع دانشجويي ارائه داده اند .

خصوصيات يك پزشك معتمداز نظر دکتر جماعتی:

ايمان داشته باشد، مردم را دوست داشته باشد، پشتكار داشته باشد ، وتمام فعاليت ها وكارهايي كه مي كند براي رضايت خدا باشد اگر اين ايمان قلبي براي ايجاد كسب رضاي خدا باشد حتما رضاي مردم نيز در آن نهفته است. در اصل ايمان قوي، تعهد، علم و پشتكار و فعاليت بدون نااميد شدن می تواند خصوصیات یک پزشک متعهد باشد. خيلي از مواقع برخي ناملایمتیها در جامعه وجود دارد كه ممكن است باعث نا اميدي بخصوص در پزشكان جوان شود، اما بايد اين تنگناها را درنظر نگرفت و این عزیزان مطمئن باشند وقتي فعاليتي و كاري در راه  رضاي خداوند است و رفع گرفتاري مردم مطمئنا"نتيجه مي دهد و برگشت اين امر خير براي خودشان وپيشرفت در امورشان خواهد شد. بايد يك پزشك زندگي خود را از زندگي جامعه جدا نداند هر فعاليتي كه براي مردم مي كند انگار براي خودشان انجام می دهد و اگر ايمان وپشتكار و فعاليت وجود داشته باشد باعث مي شود حتما موفق شده و در مقابل ناملايمات ايستادگي كند.

الگوهای شما در حوزه پزشكيچه کسانی بودند و هستند؟

اگر از نظر تاریخی بخواهیم الگویي را نام ببرم می توان به ابن سينا اشاره کرد كه از نظر پزشكي درآن زمان پشتكار و فعالیتی بی نظیر داشته است بطوريكه كتاب وی تا چند سال پيش در مراكز معتبر دنيا به عنوان رفرانس مورد استفاده قرار مي گرفت. بنابراين مي توان اين بزرگان را درطول تاريخ به عنوان الگوي خود قرار داد.  درواقع آنچه ما مي بينيم اعتقاد قلبي و عملي آنها به خداوند است و پشتكاري كه داشته اند و مطالعه بسيار زياد و تجربياتي كه بر اساس مطالعه وكاركرد روي بيماران بدست آورده  و اين باعث پيشرفت آنها شده است. خيلي از اساتيد كه در دانشگاه تهران داشتم مثل: مرحوم "استاد مرشد" كه در حقيقت يكي از اساتيد بزرگ پيشكسوت طب داخلي در ايران بوده و استاد من نیز بودند در بيمارستان امام مجتبي(ع) و  ايشان يكي از الگوهاي من بود چرا كه ايشان بسيار فعال و كوشا بوده اند و ايشان كسي بوده اند كه هميشه زودتر از تمام رزيدنتهاي ما دربخش حاضر مي شد وآخر از همه نيز بخش را ترك مي كرد.گاهي ايشان براي انتقال بيمار از درمانگاه به بخش ديگر خودش حتی اگر كسي حضور نداشت با برانكارد بيمار را منتقل     مي كرد. "دكتر يلدا"نيز به عنوان استاد بزرگ عفوني و چهره برجسته علمي ايران و پيشكسوت به عنوان استاد عفوني اينجانب براي من الگو دیگری است و ساير دوستان نيز به عنوان الگو  بودند.

 

خاطرات خوشايند وناخوشايند ها در طبابت:

چون من اعتقاد راسخي به خداوند باري تعالي دارم بنابراين همه چيز را ازديد خداوند مي بينم. شايد لحظات خوشحالي من زماني بوده است كه بيماري كه بسيار شرايط بدي داشته و شرايط بحراني را در ICUگذرانده و بعد از اين شرايط بدون آنكه بيمار وابسته به دستگاهي باشد منتقل به بخش شده ودر بخش نيز مرخص شده است و اين بهترين لحظه اي است كه من به چشم خود ديده ام.

لحظاتي كه انسان متاثر مي شود و زماني است كه بيمار در شرايط بد بوده و علي رغم سعي زيادي كه شده است نتوانستم براي بيمار كاري كنيم و اين باعث ايجاد ناراحتي و تاثر است.

حرفه پزشكي چه فرصتهایی را به شما داده و یا احیانا گرفته است؟

حرفه پزشكي مثل بقيه حرفه هاي ديگر است و همه حرفه ها مقدس هستند چرا كه تمام حرفه ها خدمتي را براي مردم انجام مي دهند. حرفه پزشكي هم درحقيقت مثل آن حرفه ها است اما از نظر اسلامي هم كه در نظر بگيريم همانطور كه پيامبر اسلام (ص) فرموده اند: "العلم علمان، علم الاديان و علم الابدان"علم جايگاه ويژه اي دارد، علمي كه به جسم مي رسد و علمي كه روح را تطهير مي كند ما بايد اين دو را در نظر بگيريم و بدانيم كه علم هم جسم و هم روح را پاك ميكند. به هرحال به نظر من علم پزشكي علمي است كه انسان را به خدا نزديك مي كند و باعث تقرب بيشتر روح مي شود چرا كه انسان مي تواند سلول بدن خود قدرت خداوند را احساس كند ، بنابراين با توجه به اينكه پزشكي يك علم مقدس است از ديدگاه ديني نه تنها فرصتي را از انسان نمي گيرد بلكه فرصت هاي زيادي را در اختيار انسان قرار مي دهد.

به طوريكه انسان می تواند شناخت واقعي به خودش و خداوند در اين مسير بدست آورد. پزشكي حرفه اي است كه انسان با معالجه بيمار و سلامتي براي فرد كه دچار درد و ناراحتي است و برگرداندن او به خانواده باعث ارتقاء معنويات انسان مي شود و انسان به خداوند نزديك تر شود و بنابراين نه تنها فرصتي را از دست نمي دهد بلكه با اين حرفه باعث ايجاد فرصت هايي مي شوند ك انسان خودش را نزديك به خداوند ميداند.

پيام به مناسبت روز پزشك:

من خودم را كسي مي بينم كه بايد از ديگران نصيحت و پيغام بگيرم، من از تمام همكاران و دوستان              جوان تر كه در اين جامعه پزشكي و اين لباس مقدس مشغول به كار هستند  می خواهم که درجامه خود با تمام  وجود به مردم خدمت کنند و  وقت بگذارم و كار كنم و مطمئن باشم كه اگر در اين راه هر مانعي باشد مي توان كار كرد چرا كه ما هدفمان اين است كه مردم را از آلام و دردهايي كه دارند نجات دهیم و سلامت آنها را برگردانيم و هيچ چيز و هيچ فكري نبايد مانع اين شود كه ما به فكر مردم نباشيم و در حقيقت در اين مسير نااميد و خدا نكرده دلسرد نشويم و اين باعث شود كه بخواهيم به مسير هايي برويم كه مسيرهاي نادرست و غير پزشكي باشد. بنابراين اگر من بخواهم جمله اي بگويم اين است كه يك پزشك خوب پزشكي است كه درخدمت جامعه است و به فكر جامعه است و در مسير جامعه در جهت بهبود جامعه تمام تلاش و پشتكار خود را به كار مي برد تا بتواند به اين هدف برسد . از روش هاي مختلف مي توان اين مسيررا طي كرد آنهايي كه در امر آموزش هستند از طریق آموزش درست دستياران و فوق تخصص ها و دانشجويان پزشكي و يا آنهايي كه در امر پژوهش هستند از طريق بر طرف کردن علامت سوالهايي كه باعث ايجاد رنج و آلام مردم شده است باري را از دوش مردم بردارند و همچنین از طريق درمان ، آنهایی كه در مراكز درماني هستند و با پزشكان در تماس هستند تمام هم و غم خود را براين بگذارند تا بيماران را معالجه كنند بنابراين در هر حوزه درمان ، آموزش، پژوهش و گاهي در تمام حوزه ها مي توان از هر طريق به مردم جامعه كمك كرد.

اين وظيفه اصلي ماست و ما بايد اين را دنبال كنيم تا به هدف نهايي كه بهبود سلامت جامعه است برسيم.

نكته آخر كه بايد مد نظر باشد  این است که نباید فقط به پژوهش ، درمان ، آموزش توجه کرد بلکه مسائلي كه ما بايد بيشتر به آن فکر کینم پيشگيري است باید بتوانيم تمهیداتی را دراين مورد در نظر بگيريم همانطور كه مي دانيد پيشگيري بهتراز درمان است.

بنابراين مراكز دانشگاهي با كمك وزارتخانه بايد تمهیداتی را در نظر بگيريم تا قبل از آنكه افراد دچار برخي از مشكلات شوند از آن جلوگيري شود.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار مرکز,مصاحبه
  • کد خبر : 12782
کلید واژه
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

تنظیمات قالب