حقوق گیرنده خدمت
نکات قابل توجه که در محور حقوق گیرندگان خدمت وجود دارد:
- دریافت اطلاعات (روش های تشخیصی و درمانی، پیش آگهی و عوارض احتمالی، اقدامات پژوهشی، تعرفه ها و پوشش های بیمه ای، اقدامات پژوهشی، آموزشی بودن بیمارستان، معرفی تیم پزشکی، نوع پوشش نحوه دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی درطول درمان-حفاظت از اموال گیرنده خدمت)
- مطلوبیت خدمات سلامت (اعم از درمانی و غیردرمانی)
- حمایت از گروههای آسیب پذیر ( کودکان، سالمندان، زنان باردار و ...)
- گیرنده خدمت در حال احتضار
- محرمانه بودن اطلاعات
- حفظ حریم خصوصی
- فراهم نمودن شرایط مناسب همراه بیمار
- پاسخ به نیاز های عبادی و اعتقادی گیرنده خدمت
- پاسخ به نیازهای آموزشی بیمار (بستری ، درمان ، ترخیص)
- انتخاب آزادانه و مشارکت (جهت نوع درمان)
- اخذ رضایت آگاهانه و برائت نامه
- جلوگیری از دریافت وجه از گیرندگان خدمت خارج از چارچوب مقررات طرح تحول نظام سلامت
- نظام کارآمد رسیدگی به شکایات
- سنجش رضایت گیرنده خدمت