شاخص های بیمارستانی
شاخص:
شاخص به مجموعه ای از اطلاعات عددی و غیرعددی گفته می شود که داده های مربوط به ورودی ها، فرایندهای خروجی و پیامدها را می سنجد.
شاخص های بالینی و غیربالینی (مدیریتی):
شاخص های بالینی برای اندازه گیری فعالیت های بالینی مرتبط با بیمار می باشد مثل شاخص میزان خطای دارویی
شاخص های غیربالینی برای اندازه گیری فعالیت های غیربالینی و مدیریتی در بیمارستان تعیین می شوند.
این شاخص ها بیشتر برای اندازه گیری هایی کاربرد دارد که با فعالیت های مدیریتی، پشتیبانی سروکار دارد.
ابعاد شاخص شامل 5 بعد اصلی می باشد:
1) بعد اثربخشی: مثلا میزان پذیرش مجدد، مرگ ومیر، میزان عوارض جراحی، میزان پذیرش مجدد که این بعد میزان دستیابی به هدف را اندازه گیری می کند.
2) بعد کارایی: مدت زمان بستری بیماران خاص (در مورد یک بیماری خاص)، تعداد جراحی های سرپایی، تعدا پذیرش در یک روز که بیشتر کارایی سازمان را از نظر حجم کار می سنجد.
3) بعد ایمنی: مثلا میزان افتادن از تخت، زخم بستر، حوادث که بیشتر مرتبط با مباحث ایمنی و عفونت بیمارستانی است.
4) بعد رضایتمندی: مثلا میزان رضایت بیماران و یا رسیدگی به شکایات آنها که این بعد مرتبط با حقوق گیرندگان خدمت می باشد
5) بعد عدالت: مثلا میزان دسترسی بیماران به خدمات، میانگین زمان انتظار بیماران که مرتبط با مباحث عدالت در دسترسی بیماران به خدمات درمانی می باشد
هر بخش و واحد بیمارستان یک کتابچه شناسنامه شاخص دارد که به صورت بالینی و مدیریتی طبقه بندی شده است.
جهت مشاهده جزوه شاخص های بیمارستان اینجا را کلیک کنید.