دفتر بهبود کیفیت
این دفتر از خرداد ماه سال 1391 با هدف استقرار استانداردهای اعتباربخشی ،بهبود کیفیت و ایمنی بیماران فعالیت خود را آغاز نمود.
تعریف کیفیت:
کیفیت در درمان عبارت است از درجه ای از خدمات سلامت ارائه شده به افراد و جوامع با هدف افزایش نتایج مطلوب مطابق با دانش حرفه ای روز
تعریف بهبود کیفیت:
ارتقاء مستمر کیفیت سازمان به طور مداوم و پیوسته ، رسیدن به استانداردهای به روز و اصلاح فرآیندهای اجرایی به منظور جلب رضایت مشتری
واحدهای زیر مجموعه دفتر بهبود کیفیت عبارتند از:
اعتباربخشی به معنی ارزیابی سیستماتیک مراکز ارائه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص، جهت بهبود ایمنی بیماران و کارکنان می باشد.
اعتباربخشی بیمارستان ها، گامی ضروری و حائز اهمیت جهت ایجاد تعهدی آشکار می باشد. مدل اعتبار بخشی از معتبرترین مدل های ارزیابی مبتنی بر کیفیت خدمات درمانی و ایمنی (بیمار و کارکنان)و هماهنگ با سایر اولویتهای وزارت متبوع همچون حاکمیت بالینی و منشور حقوق بیمار می باشد.
اعتباربخشی برای تشریح کیفیت خدمات بهداشتی – درمانی و به عنوان مبنای تفکر آن به کار گرفته می شود. خط مشی مراقبت های سلامت و درک آنچه به کیفیت مراقبت مربوط می شود و تمرکز بر روی اصول بنیادی برای یکپارچه نمودن توسعه سیستم بهداشت و درمان و پویا نمودن آن، اساس اعتباربخشی را تشکیل می دهد.
ارزشیابی خارجی براساس استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان های دولتی و خصوصی ، به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت و پیشگیری از آسیب به بیمار انجام می شود. گواهینامه ای که بیانگر رتبه و درجه کسب شده توسط بیمارستان می باشد ( به ترتیب: درجه یک عالی، درجه یک مثبت، درجه یک، درجه دو، درجه سه) از سوی دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان ارائه می شود.
تعریف استاندارد:
استاندارد عبارتست از شرایطی که تعیین کننده تحقق انتظارات در عملکرد، ساختار یا فرآیندهایی است که در یک سازمان قادر به افزایش کیفیت خدمات باشد.
تعریف پایش:
عبارتست از مراقبت از دریافت نشانه های انحراف یا عدم انحراف از معیار در کوتاه مدت و در جریان عملکرد فرآیندهای اصلی بیمارستان
تعریف ممیزی:
فرآیندی است نظامند، مستقل و مکتوب به منظور گردآوری شواهد عینی در تعیین میزان برآورده شدن معیارهای استاندارد
حاکمیت بالینیانجام دادن کارهای درست،به شیوه درست،در مکان و زمان درست،برای بیمار درست همراه با پیدایش نتیجه درست .هفت محور اساسی حاکمیت بالینی شامل موارد زیر می باشد:- مدیریت خطر
- استفاده از اطلاعات
- اثربخشی بالینی
- تعامل با بیمار و جامعه
- ممیزی بالینی
- مدیریت کارکنان
- آموزش و مهارت آموزی
ایزوایزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بینالمللی برای استانداردسازی است.هدف از تدوین سری استانداردهای ایزو 9000 به وجود آوردن الگوئی بینالمللی برای پیادهسازی و استقرار سیستمهای مدیریت و تضمین کیفیت می باشد.ایجاد نظام جامع مدیریت خطر بیمارستان و ایمنی بیمارعمده فعالیتها:- تهیه و تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان در امور درمان- تهیه برنامه عملیاتی سالانه درمانی بیمارستان و نظارت بر حسن اجرای آن- تدوین برنامه بهبود کیفیت فراگیر بیمارستان( مدیریت، امور مالی، خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و پاراکلینیک) و تجزیه وتحلیل آماری آن- تهیه شناسنامه شغلی کارکنان طبق شرایط احراز- تعیین و پایش شاخص های مرتبط با اهداف استراتژیک- تهیه خط مشی ها، دستورالعمل ها، فرایندهای بیمارستان و چک لیست های مرتبط با فرآیندها بر اساس استانداردهای الزامی اعتباربخشی- بازنگری سالانه کلیه مستندات تهیه شده- انجام ممیزی سالیانه بیمارستان جهت ارزیابی داخلی- اقدامات اصللاحی لازم براساس عدم انطباق های به دست آمده از نتایج ممیزی داخلی- استقرار محورهای حاکمیت بالینی- استقرار نظام ایزو- ایجاد نظام جامع مدیریت خطر بیمارستان و ایمنی بیمار- جلب مشارکت همگانی در رعایت استانداردهای اعتباربخشی و استفاده از تجربیات پزشکان و پرستاراناعضای دفتر:
- دکتر الهام قازانچایی (مسئول واحد اعتباربخشی)
- بهشته جبلی (کارشناس مسئول بهبود کیفیت)
- سعیده سلیمانی (کارشناس مسئول کنترل مدارک)
- فاطمه کیوانی (کارشناس بهبود کیفیت)